10 Tips voor ergonomie op kantoor

10 Tips voor ergonomie op kantoor.

Ben jij vaak moe op kantoor, maar heb je wel het gevoel dat je genoeg slaapt en zie je daarnaast geen direct aanwijsbare reden om te verklaren waarom je zo moe bent? De oorzaak zou zomaar kunnen liggen bij een niet ergonomische werkplek. Ergonomisch werken is werken op een werkplek die speciaal op het individu is afgestemd. Het doel van ergonomisch werken is het inrichten van je werkplek zodat je perfect kunt functioneren en optimaal presteren.

10 tips voor ergonomie

10 tips om je werkplek te verbeteren

1. Juiste positie van je hoofd

Staat je hoofd naar voren gekanteld? Dan is de positie verkeerd. probeer je hoofd recht boven je schouders te houden.

2. Juiste schermhoogte

Zet je scherm op de juiste hoogte en het toetsenbord hier recht voor, het is niet de bedoeling dat je de hele dag opzij moet kijken, dat is niet goed voor je nek. Als je hoofd recht boven je schouders staat mag de bovenkant van je scherm niet boven ooghoogte komen.

3. Muis en toetsenbord

Zorg ervoor dat de muis in de buurt van het toetsenbord staat. Het is niet de bedoeling dat je ver moet reiken om de muis te bedienen. Dat zal te veel druk uitoefenen op je schouders, bovendien zul je dan eerder scheef zitten.

4. Ondersteun je armen

Zorg dat je armen ten alle tijden goed ondersteund worden. Is dit niet het geval? Dan zullen je armspieren, nek en schouders aan het eind van de dag gaan irriteren. Doe dit dagelijks en het kan echt effect hebben op je gezondheid. Een bureaustoel met verstelbare leuning kan hier uitstekend bij helpen.

5. Schaf een headset aan

Bel je veel op kantoor? Doe dit dan niet met de telefoon tussen je hoofd en schouder. Je kunt zelf wel bedenken waarom dit slecht is. Koop een headset of vraag er één aan je leidinggevende.

6. Hang niet te ver voorover

Ga nooit te ver voorover hangen! Zorg ervoor dat je computer en andere documenten dichtbij liggen. Het is niet goed wanneer je te ver moet reiken of scheef moet zitten om ergens bij te kunnen. Het is beter om je bureaustoel dichterbij te schuiven.

7. Zit niet te dichtbij je bureau

Hoewel het dus belangrijk is om dichtbij je bureau met apparatuur te zitten is het belangrijk om niet te dichtbij te zitten. Als je te dichtbij zit krijg je snel last van je ogen. Zorg er daarom voor dat je beeldscherm minstens buiten armbereik blijft.

8. Gun je ogen rust

Een hele dag naar een beeldscherm staren is nooit goed. Kijk daarom af en toe in de verte, geef je ogen de rust en voorkom irritatie.

9. Kies de juiste locatie voor je beeldscherm

Let op dat je beeldscherm niet voor een raam of felle achtergrond staat en vermijd lichtweerkaatsing. Ook dit kan irritatie aan de ogen veroorzaken.

10. Laat je voeten niet hangen

Zorg ervoor dat je voeten goed op de grond kunnen staan en laat ze niet hangen. Is dit niet het geval? Verlaag dan je stoel, beeldscherm en toetsenbord of maak gebruik van een voetensteuntje.

Aanvullende tips!

Ga niet de hele dag achter je bureau zitten, loop af en toe een rondje en zorg voor voldoende beweging. Drink ook voldoende water. Steeds meer verhuurders van kantoren houden al rekening met de wens om ergonomisch te werken. Ga je bijvoorbeeld kantoorruimte huren bij een business center in Amsterdam of een werkplek huren in Nijmegen? Dan is de kans groot dat je werkplek al ergonomisch is. Wil je het zeker weten? Vraag het dan aan de expert!

Deel bericht:
Facebooktwitterpinterestlinkedinmail